Inleiding:
Een van de parels van Zeeland is de mossel kwekerij.
Mossels gedijen het best in schoon, voedselrijk water. In
een experimenteel kader wil men kijken of het bijvoederen van mossels effect
heeft op de groei. Hierdoor kan er eerder “geoogst” worden, of hebben de
mossels een groter formaat.
Daarnaast wil men de mogelijkheid hebben om vogels te
verjagen tijdens laag water om de banken te beschermen tegen roverij.
De opdracht:
Ontwerp een Hovercraft voor de mossel kwekers. Het vaartuig moet
in staat zijn om voedingssupplementen, voor de mosselteelt bij bv Bruinisse, op
de juiste locatie te kunnen droppen. De hovercraft moet tevens gebruikt worden
om vogels af te schrikken.
Voorwaarden voor aanpak van de opdracht:
- Je werkt in groepjes van maximaal 3 personen.
- Maak een planning: het blok duurt maar 8 weken.
–
Gebruik hierbij het wekenschema in het lokaal.
·
Maak eerst een “Proof of Concept”.
–
Zolang het Proof of Concept ons niet overtuigd, blijf je in
deze fase hangen!!
·
Je werkt volgens het V-model geïntegreerd in de
ontwerpmethodiek van Timmers en van der Waals.
·
De voedingssupplementen hebben een grootte en gewicht van een
golfballetje. (Voor het testen maak je hier gebruik van).
·
Locatie bepaling van de mosselbanken vindt
plaats via zogenaamde “marker” boeien.
–
De vorm, uiterlijk, maat, content van de boei
is vrij te kiezen (kan handig zijn om dat onderling af te stemmen).
–
Extra: Afhankelijk van het type boei kan een
ander supplement of meerdere supplementen ingezet worden.
·
Maximale systeemdruk is 10 bar voor pneumatische
systemen.
·
Planning:
–
Proof of Concept werkend de eerste week op 12
april 2013.
–
Definitief model te demonstreren op 6 juni
2013.
–
Blog en verslag in te leveren uiterlijk 7 juni
2013 voor 17:00.
·
Materiaal is tegen vergoeding via Jorien te
verkrijgen, mits tijdig besteld, of via eigen middelen.
·
Met uitzondering van de eerste les, is het
niet toegestaan om nog even snel naar de bouwmarkt, containerpark,
kringloopwinkel etc. te lopen. Wees voorbereid en zorg dat je alle materiaal
bij je hebt aan het begin van de les.
Voorwaarden
voor oplevering van de opdracht
(voorwaarden
voor opleveringen van de faseringen: zie verdere hoofdstukken):
·
Je ontwerp heeft een maximaal verkoopprijs van €500,-.
·
Je ontwerp is geschikt voor een eenmalige seriegrootte van 50
stuks in één jaar.
·
Je ontwerp moet autonoom werken/ draadloos bestuurbaar zijn (dus
geen verlengsnoer vanaf de kant).
·
Je ontwerp moet minimaal 1 km kunnen varen per rit.
·
Je ontwerp moet 5 ritten per dag kunnen maken.
·
Je ontwerp moet minimaal 5 supplementen kunnen droppen per
rit.
·
Je ontwerp heeft een maximale afmetingen van de grondplaat :
60 x 60 cm, exclusief de rok. (Deze maat mag ruimer genomen worden als je
argumenten hebt, dat het voor de klant prettiger is.)
·
Je model moet 100% kloppen met je ontwerp voor productie.
·
Het is niet toegestaan om een bestaande hovercraft te
gebruiken en die simpelweg om te bouwen.
·
De boei wordt gedetecteerd door sensoren op de hovercraft.
·
Voor het verwerken van signalen en het uitvoeren van
commando’s moet een Arduino gebruikt worden (m.u.v. de besturing van de
hovercraft).
–
Het droppen van het supplement wordt in gang gezet door een
Arduino kit.
–
Deze kit detecteert de boei en geeft het commando aan de
voedsel automaat om te droppen.
–
De boei mag geen actieve componenten bevatten.
·
De boei wordt binnen een
straal van een 0,5m gedetecteerd.
·
Het supplement moet gedropt
worden binnen een straal van 10m vanaf de boei.
·
Het droppen werkt autonoom en
wordt dus niet bepaald door de gebruiker.
·
Voor het afvuren/ loslaten van het supplement moet je
gebruikmaken van mechanische, elektromechanische, hydraulische en/of
pneumatische systemen.
·
Eventuele energie bonnen zijn binnen 60 seconden te vervangen
of bij te vullen/laden. Of ze gaan een
gehele dag mee (zie eisen hierboven) en zijn dan binnen 5 minuten te vervangen
of bij te vullen/laden.
·
Esthetiek is hier in principe geen aandachtspunt, maar als
ontwerpers zou dit een zaak van eer moeten zijn...
·
Je presenteert je ontwerp aan het einde in 2 delen en levert
het volgende in:
–
Je houdt een mondelinge presentatie ondersteund door zelf te
bepalen middelen.
–
Je toont de werking aan met:
§ Drag race: Zo snel
mogelijk een afstand van 10m overbruggen
§ Behendigheidsrace: de
hovercraft moet zo snel mogelijk de boei bereiken via een door ons bepaald
parcours en het supplement kunnen droppen binnen de gestelde eisen.
–
Je oorspronkelijk Proof of Concept
–
Het Definitieve model
–
Een export van je Blog
–
Je ontwerpverslag
§ duidelijk de gevolgde
weg uitleggen en het eindresultaat bespreken (werking).
§ 3D CAD bestanden
(Digitaal)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten